KAS, een eerste retailmerk in bloemen!

september 11, 2014

De pers heeft er al veel aandacht aan besteed, op 1 oktober gaan de glazen deuren van de grootste versmarkt van de Benelux, de Markthal Rotterdam aan de Blaak, met koninklijk geweld open !

KAS, multi-channel retail
KAS, een initiatief o.a. van een groep kwekers, zal daar met een dubbele stand vertegenwoordigd zijn. KAS is het eerste merk in de bloemenmarkt gericht op consumenten in Nederland. Deze retailformule zal inspelen op de veranderende vraag van de consument. KAS richt zich op de groep klanten die niet als vanzelfsprekend bloemen kopen: vanaf eind 20, wonend en werkend in de grotere steden, op convenience ingesteld, weinig tijd maar wel geïnteresseerd in een stukje natuur, geur & kleur in huis en als cadeau ! En dat betekent naast fysieke locaties, daar waar die klanten zijn en komen, ook online: kortom multi-channel !

Traditionele branche
Zowel de productie als de retail aanpak in de bloemen en plantenbranche is traditioneel ingesteld: de producten worden in de markt gepusht, en de bloemisten kijken nauwelijks een week vooruit en houden hun administratie over wat verkocht wordt op productniveau maar zeer beperkt bij.
De supermarkten spinnen er garen bij: hun marktaandeel groeit snel ten koste van de bloemistenwinkels en stallen, waarvan het aantal vestigingen de laatste 4 jaar met 20% is gekrompen. Maar ook aan de inkoopkant versterken de supermarkten hun positie en slaan in toenemende mate de kleinere kwekers en veiling over.
Het resultaat laat zich raden: uitgeholde marges voor beide kanten van het retailspectrum.

KAS doet het anders
KAS richt zich op echte innovatie: Kwekers en veredelaars gaan zelf de winkel in en ervaren wat de consument eigenlijk wil ! De nieuwste producten kunnen direct uitgetest worden zonder die omslachtige weg via inkopers van tuincentra en supermarkten. Via zoekgedrag van consumenten op de WebShop zien ze direct welke producten, kleuren etc. scoren en welke niet. De echte innovatie zit in de informatie achter de schermen: het constant monitoren van resultaten op productniveau, waardoor concept- en product-development een voortdurend proces worden.
Voor de consument zal het ook als vernieuwend ervaren worden: seizoensgerichte en voortdurend actiematige aanpak van aanbod en presentatie. Video-assistence op de WebShop, apps die bestellen vanuit trein of werk uiterst simpel maken en de verpakking zo makkelijk mogelijk: geen gedoe ! En door het inkorten van de keten: hogere marges voor de kwekers en versere producten voor de consument.

kas_nieuw.jpgDoor TEBONT DESIGN www.tebont.nl

Crowdfunding
Om KAS nu te kunnen lanceren is er de afgelopen jaren al meer van € 1,3 miljoen geïnvesteerd. Onze ambitie is groot en het (inter)nationaal uitrollen van het concept hoort daar bij. De pilot KAS Markthal gaat 1 oktober van start.
KAS start deze week met een crowdfunding actie om investeerders te interesseren te participeren in het ontwikkelen van de WebShop en een KASapp.
Graag attendeer ik jullie op de site van Symbid.com, de grootste equity-crowdfund facilitator in Nederland en onze partner in deze.  Onze bid staat op: https://www.symbid.nl/ideas/5788-kas-vers-geplukt-nl
Alle informatie over het concept, het rendement op de investeringen en de bestedingen staan er opgeslagen.

Graag jullie feed back.

Bron: http://www.jeroenrossen.blogspot.nl/